PAGAR ELS ALIMENTS PEL QUE NO CONTENEN -Tertúlies Santboianes

Sant Boi de Llobregat, Dijous dia 31 de gener 2019, a 2/4 de 8 del vespre, a Can Massallera

Encetem l’any 2019 amb una tertúlia que afecta la nostra salut. Coincidint que enguany és l’Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics, parlarem de l’evolució de la publicitat dels aliments preparats al llarg del segle XX i XXI, específicament pel que fa als ingredients dels aliments i com se’n destaquen uns o uns altres, segons les tendències i els interessos comercials.No sempre és fàcil distingir la informació essencialde la que no ho és i sobretot aquella informació bàsica per la nostra correcte alimentació. De tot això parlarem a la propera tertúlia, de mans de dos grans experts.

“PAGAR ELS ALIMENTS PEL QUE NO CONTENEN” L’evolució de la publicitat dels aliments al llarg dels segles XX i XXI

A càrrec del Doctor ABEL MARINÉ I FONT, Catedràtic emèrit de Nutrició i Bromatologia de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona. Ha estat professor de les Universitats de Barcelona i Salamanca. Director General d’Universitats de la Generalitat (1986-1990) i Vicepresident de la CIRIT (Comissió Interdepartamentalde Recerca i Innovació Tecnològica) de la Generalitat (1991-93). Membre de l’Institut d’Estudis Catalans. Col·laborador endiferents mitjans de comunicació.


I del Doctor CLAUDI MANS I TEIXIDÓ, Catedràtic emèrit d’Enginyeria Química de la Universitat de Barcelona, Director Científic del CED, vocal de la junta de l’ACCA (Associació Catalana de Ciències de l’Alimentació) i del Col·legi de Químics de Catalunya.

 

 


Modera Sr. Jaume Bosch

 

 

 

 


 

Analitzarem com, al començament de la publicitat, n’hi havia prou en anunciar el producte, després se’n destacava algun component o aspecte important, després s’hi afegien termes ambigus com “nutritiu” …  després aliments funcionals (calci, soja, omega tres …). després aliments ligth, baixos en calories, després la llarga llista del “no conté” (ou, gluten …) i ara aspectes ecològics, de comerç just, de benestar animal (gallines en llibertat …). Parlarem d’on som i del que és important saber del contingut dels aliments.

L’equip motor de les “Tertúlies santboianes”

J.Bosch, M.A. Bosch, C. Dalmau, X. Fontbona, P.Jorba, J. Parés, M.Palau


 

Arguments místics, religiosos i bíblics.

La qüestió no és fàcil, no es resol dient això és bo i això és dolent, en la complexitat s’ha d’atendre a condicions socios econòmiques, condicions personals, interessos   comercials… més pedagogia o cultura sobre l’alimentació i els nutrients que regulacions sempre insuficients o parcials però indicatives per a una societat despreocupada… dificultats en la nova normativa de lletres i colors… oli d’oliva puntuació mitjana


I al final sempre és una qüestió de llenguatge

 

Ya ves. ¡Te has cubierto de gloria!
–No sé qué es lo que quiere decir con eso de la «gloria» –observó Alicia.
Humpty Dumpty sonrió despectivamente.
–Pues claro que no…, y no lo sabrás hasta que te lo diga yo. Quiere decir que «ahí te he dado con un argumento que te ha dejado bien aplastada».

–Pero «gloria» no significa «un argumento que deja bien aplastado» –objetó Alicia.

Cuando yo uso una palabra –insistió Humpty Dumpty con un tono de voz más bien desdeñoso– quiere decir lo que yo quiero que diga…, ni más ni menos.

–La cuestión –insistió Alicia– es si se puede hacer que las palabras signifiquen tantas cosas diferentes.

–La cuestión –zanjó Humpty Dumpty– es saber quién es el que manda…, eso es todo.”

De “Alicia a través del espejo”,  “Through the Looking Glass”, de Lewis Carroll

Anuncis